Aktuality

Zpět

Autodíly Mroauto.cz radí: EGR ventil Nejčastější poruchy a eliminace. BLOG

6.2.2019

Autodíly Mroauto.cz radí:


EGR ventil

Nejčastější poruchy a eliminace



Dnes si pod lupu vezmeme ventil EGR, který je často u řidičů nenáviděn. Je to dáno tím, že nám dokáže na motoru udělat docela velkou “paseku”. Dnes si řekneme zda je to opravdu tak potřebný díl, k čemu slouží, jak pracuje, proč se kazí, jaké jsou příznaky jeho poruchy a zda nám v nečem pomůže jeho zaslepení.




Na začátek si můžeme říct co zkratka EGR vůbec znamená. EGR - Exhaust Gas Recirculation - v prostém překladu znamená Recirkulace výfukových spalin.


K čemu slouží?


Recirkulace výfukových spalin je jedna ze dvou technologií, které umožňují snížit emise výfukových spalin vznětových motorůna na úroveň norem Euro IV a vyšší. Principem je, že část výfukových spalin prochází výměníkem tepla (chladičem, tzv. vnější recirkulace) a je nasávána zpět do motoru, kde se znovu účastní procesu spalování. Tímto se omezuje vznik dalšího NOX - v nasávaném vzduchu je menší podíl kyslíku, výsledkem jsou nižší teploty v průběhu spalování a tím i nižší produkce oxidů dusíku, vznikajících především za vysokých teplot. Zpětného nasátí spalin do válce lze dosáhnout i vhodným časováním rozvodu (tento proces je nazýván vnitřní recirkulací), vlivem absence schlazení spalin je ale účinek logicky nižší.


Jak funguje ventil EGR?


Motory, které disponují EGR ventilem použivájí malý únik výfukových plynů do sání motoru. V sání motoru je vysoký podtlak, který výfukové spaliny ochotně nasává, takže není zapotřebí žádného přídavného pohonu. Ventil EGR je součásti tohoto systému, přičemž přesně určuje a zároveň časuje proudění spalin do sacího potrubí.  Pokud objem recirkulovaných plynů není v každém okamžiku ideální, způsobuje velké ztráty na výkonu motoru. Starší typy EGR ventilů byly pneumatické. Otevření ventilu bylo ovládáno membránou, na kterou byl přiveden podtlak od sacího potrubí. Novější zařízení jsou řízené elektromagneticky a otevirají se plynule. Nastavují přesné dávky výfukových plynů, které jsou v přsném čase směřováný do spalovací komory.




EGR ventil se otevře pouze za určitých okolností, které určuje řídící jednotka motoru. Ventil zustáva zamčený do doby pokud se motor nedostane do optimální provozní teploty. Zamčený zustává i při plném zatížení motoru. Nejčastěji se výfukové spaliny dostávají zpátky do motoru př nízkém až středním zatížení, zvláště při střední rozsahu otáček.


Jaké jsou negativní dopady EGR ventilu na motor?


Hlavním negativním dopadem použití EGR ventilu je snížení výkonu motoru. Je ale potřeba poznamenat, že EGR ventil není jediný činitel na motoru, který dokáže snížít výkon motoru, obzvlášť když při plném zatížení je EGR ventil zavřený. Nicméně má EGR ventil velký vliv na výkon motoru poněvadž po delším čase začne znečišťovat sací potrubí.



Proč se EGR ventil tak často kazí?


Nejčastější příčinou selhání ventilu EGR je jeho znečištění, i když v novějších vozech stále více a více dochází k poškození u systémů, které ventil ovládají. Větší znečištění brání práci řídící jednotky, která ventil ovládá až do doby kdy dojde k trvalému poškození jednak mechanickému tak elektronickému. Agresivní spaliny mají špatný vliv na ventil i části kolem něj.



Jaké jsou příznaky vadného EGRu ?


Příznaky poškození recirkulace výfukových plynů se může lišit v závislosti na typu poruchy. Nejčastěji docházi k velkému znečištění a s průtokem spalin v sacím potrubí. Na to většinou upozorní kontrolka na palubní desce → Check Engine. V momentě kdy je ventil v zamčené poloze začne pracovat aovětrávací systém a řídící jednotka začne zapisovat chyby z oblasti recirkulace spalin.


Nejčastěji se ventil blokuje v otevřené poloze kdy už došlo k silnému poškození  jako je např. nerovnoměrný chod motoru při volnoběhu, potíž s rychlým a hladkým zrychlením a obtížnějším starováním za studena.






Vyčistit nebo vyměnit ventil EGR?


Bohužel, většinou si všimneme poruchy na EGR ventilu v době kdy už není možné EGR zachránit ale musíme provést výměnu. Vyčištění ventilu pomáha zejména u starších a jednodušších modelů. Praxe ukazuje, že vyčištění novějších typů Egr ventilů nemá takový účinek nebo je účinek krátkodobý. Samozřejmě když provádíme čištění ventilu recirkulace spalin musíme taky vyčistit sací potrubí. Čištění se doporučuje provádět cca 60-80 tis. km. Jistě to jeho životnost o “pár kilometrů” prodlouží ale nemůžeme si být jistí tím, že jsme zařídili bezporuchový chod na delší dobu.






Samozřejmě dávame přednost dílu novému před jeho čištěním. Bohužel se to váže se značnými finančními náklady. Pokud zvolíme levnější náhradu nemusí být problém zcela vyřešen. Ne každý ale má na to aby si pořídíl originální díl, který může být dražší až o několik tisíc oproti náhradě. Náhrady tzv. druhovýroba je levnější variantou. S cenou jde samozřejmě dolů i kvalita výrobku. Nejlevnější varianta býva repasovaný díl což znamená že je starý díl je opravený tak, že je možné ho použít jako díl nový. Né však se záruční dobou 2 roky. Od repasovaného dílu nemůžeme očekávat věčnou funkčnost. Je to spíš náhrada a oddálení dražších investic.


Mroauto.cz doporučuje kupovat nové autodíly. Pokud repoas tak pouze od renomovaného výrobce jako např. Bosch, Pierburg, Valeo, Lucas, VEMO atd.


Je možné EGR ventil eliminovat (zaslepit) ?


Provozovatelé vozidel se často přiklání k radikálnímu řešení a to zasplepení EGR ventilu. Otázka zní - je to opravdu nejlepší řešení? Názory na toto řešení jsou různé. Obecně vzato je to oblíbený zákrok u řidičů jen proto, že náklady na zaslepení jsou minimální. Lidé, kteří se rozhodli zaslepit EGR pouze chválí svůj motor pro větší zjemnění, lepší spotřebu paliva a lepší výkon. Emisní normy většinou nejsou předmětem zájmu řidičů. Pozitivní účinky jsou především u starších modelů, které nebyly řízeny elektronicky.


Zaslepení EGR ventilu by, mělo být zapsané do řídící jednotky ECU. Každá řídící jednotka má zapsaný EGR ventil v pracovním procesu pohonné jednotky. Tento EGR ventil je řízeny senzory, které mají hlavní vliv na funkci ventilu. EGR ventil nemůžete pouze zaslepit a doufat, že to přinese pouze pozitivní výsledky.


Mroauto.cz doporučeje EGR ventil vždy vyměnit za nový díl. Předejdete tak nepříjemným situacím např. u STK.


Pro ty, kteří i přesto svůj EGR ventil hodlají zaslepit máme v nabídce veškeré záslepky snad pro všechny typy motorů.


http://www.mroauto.cz/kategorie/prislusenstvi-k-egr-ventilum-turbum-kompresorum-sacich-kolektoru-a-lambda-sond/

 

http://www.mroauto.cz/

 

..

Autodíly na všechna auta,Autodíly na všechna auta | velký výběr a rychlé dodání, Náhradní díly, Autodíly Ostrava, Náhradní díly, Autodíly pro osobní vozy. Náhradní díly Škoda, Ford, BMW, Audi, Renault, Opel, Citroen,  Autodíly, náhradní díly, motorové oleje, autobaterie, výfuky, levně, autodílů, Autodíly - prodejna náhradních dílů v Havířově, Eshop zabývající se prodejem náhradních dílů a autopříslušenství, V nabídce naleznete olejové filtry, 

informace

Dovozce a distributor světových značek náhradních dílů na zahraniční automobily i na vozy Škoda. S jednoduchou a nejširší nabídkou na českém trhu.

Líbí se Vám ceny našich náhradních dílů? U nás nakoupíte některé náhradní dily až o polovinu levněji než u konkurence.

Většina zboží je skladem a u Vás může být do dvou dnů. Po dohodě je možný rozvoz nebo osobní odběr.

Pokud máte technický problém s přidáváním zboží do košíku, zavolejte nám.