Hlavní stránka Blog Novinky Spojka a převodovka

Spojka a převodovka

21. 03. 2023
|
|
Kategorie Novinky
Nedávno na autosalonu v Ženevě představil exkluzivní sportovní výrobce Koenigsegg svůj nejnovější výtvor - výkonný supersportovní vůz Regera s výkonem 1500 koní. Nejúžasnější na tomto modelu je nejen výkon, ale také způsob přenosu na kola. Koenigsegg tvrdí, že jejich nejnovější model má pouze jeden rychlostní stupeň vpřed, což je působivé a úžasné.

Dva živly – jeden osud
My, drtivá většina uživatelů „obyčejných“ aut, však k tomuto typu technologií zatím nemáme přístup. Je pravda, že už vznikají auta s převodovkami, které mají jeden rychlostní stupeň, ale zatím je to malé procento, hlavně elektromobily nebo dieselelektromobily, tzv. hybridy Klasickým systémem přenosu výkonu z motoru na kola od úsvitu automobilového průmyslu je převodovka. Pro přesnou a relativně bezproblémovou synchronizaci mezi danými převody a otáčkami motoru velmi rychle přibyla spojka, setrvačníky a dvouhmotové setrvačníky. Od té doby jsou oba mechanismy neoddělitelné. Automatické převodovky jsou vybaveny dalšími variantami spojky.

Opotřebení spojky a převodovky – jak to poznat?
Protože oba prvky jsou pro naše vozidla klíčové, stojí za to vědět, jaké příznaky jejich opotřebení můžeme sami rychle diagnostikovat. A vyplatí se to udělat brzy, protože opravy jsou obvykle drahé. Nejde o cenu dílů, ale o samotný proces výměny. Převodovky a spojky jsou těžko dostupné součásti uvnitř vozu. Dřívější rozpoznání poruchy může mít za následek, že prvek bude stále vhodný pro levnější regeneraci.

Spojka
Díky ní můžeme ve svém autě řadit, stručně řečeno - přenáší otáčení hřídele motoru na mechanismus převodovky. Díky tomu můžeme při běžícím motoru řadit nebo stát na neutrálu – převodovka je pak jakoby odpojená od hřídele. Známky opotřebení jsou především prokluzování a mělký záběr spojky. Ke skluzu dochází, když vůz nezrychluje nebo zrychluje velmi pomalu i přes zrychlování a vytáčení motoru. Výjimečně to můžeme zkontrolovat zrychlením vozu do kopce a zařazením nejvyššího převodového stupně při cca 1500 ot./min. Pokud spojka po pevném přidání plynu prokluzuje, můžeme si být jisti, že ji budeme muset brzy vyměnit. Tuto metodu byste však neměli používat příliš často, protože auto silně zatěžuje a namáhá. Pokud při řazení uslyšíte neobvyklý zvuk nebo cítíte zápach při rozjezdu, možná budete chtít vyměnit spojku.

Přenos
Převodovka zprostředkovává výkonový poměr, díky ní můžeme přizpůsobit otáčky motoru rychlosti vozu a zacouvat, abychom mohli použít zpátečku.V převodovce se bohužel může porouchat prakticky vše. Když začnou problémy s převodovými poměry nebo podřazováním (těžké řazení, broušení při řazení) – máme první příznaky opotřebení. Neúspěch ohlašují i ​​podezřelé zvuky, bohužel chybí stříbrná kulka, která by krabici udržela v perfektním stavu. Jízda při nízkých rychlostech a příliš nízkých otáčkách zatěžuje ložiska, příliš tvrdé zacházení s plynem a rychlé, sportovní převody způsobují poškození převodů. Jedná se o složité a často obtížně opravitelné prvky. Navíc se stále častěji objevují konstrukční chyby, které předurčují krabici k selhání již na montážní lince.

Opravy a výměny
Pokud jde o spojku, existují pouze dva způsoby. Nákup nového prvku nebo regenerace starého. Nákup je obvykle poměrně značný náklad, a proto mnoho řidičů hledá levné náhrady. Bohužel se často ukazuje, že nejlevnější náhrada, byť nová, je horší kvalitativní varianta než použitý originální regenerovaný prvek. Často máme v rámci regenerace možnost poslat zpět vlastní spojku a na oplátku dostat regenerovanou. Můžeme si však stanovit, že chceme dostávat své. Podle názoru mechaniků je dobrý specialista schopen zregenerovat asi 90 procent poškozených mechanismů. Cenový rozdíl mezi náhradním dílem (slušné kvality) a regenerovaným dílem je často až 60 procent hodnoty.

Záruka na repasovaný díl se však poskytuje velmi zřídka nebo dokonce vůbec. Pokud bylo provedeno nesprávně, selhání se může vrátit mnohem rychleji. Snažte se proto pokud možno koupit kompletní spojku od renomované firmy, která vyrábí náhrady. Výměna převodovky je také často obrovský náklad, někdy převyšující hodnotu vozu. Můžete opravit a vyměnit jednotlivé prvky, jako jsou synchronizátory převodů, polštáře, voliče nebo celé opravné sady. Vzhledem k tomu, že v procesu opravy či výměny hraje velkou roli i cena práce, měl by dobrý specialista poradit, zda je lepší vyměnit převodovku kompletní nebo jen některé její součásti.

V automobilovém průmyslu stále častěji platí názor: „čím novější auto, tím hůř“, protože novější vozy jsou i přes svůj atraktivní vzhled a výbavu často vyráběny extrémně hospodárně, což znamená, že jejich komponenty mnohem častěji selhávají. . Některé jsou prostě nevyhnutelné. Proto i při koupi ojeté, ale mírně opotřebované převodovky můžeme narazit na úplně stejnou poruchu jako u naší původní převodovky... To je další argument, proč investovat pokud možno do nových dílů, které jsou v záruce.

 
Autor článku
MROAUTO.CZ AUTODÍLY
Mroauto.cz je český obchod s autodíly. Obsah Blogu vychází ze zkušenosti automechaniků a zákazníků e-shopu a ze znalostí expertů a odborných prodejců autodílů. Nepřesnosti nebo dotazy směřujte na info@mroauto.cz