Při nákupu dieselového vozu mějte na paměti...
Zdá se, že vlna popularity dieselových vozů na sekundárním trhu již pominula, což neznamená, že takové auto nestojí za pozornost. Při jeho nákupu je jen potřeba pamatovat na pár důležitých věcí.
Dieselová auta vyvolávají spoustu emocí. Pravděpodobně mají tolik zarytých fanoušků jako odpůrců. Fanoušci zdůrazňují, že diesely jsou nízko spalující a mají příjemnou charakteristiku (s „kopnutím“ do zad od turbodmychadla a vysokým točivým momentem). Odpůrci si stěžují na „klepot“ nafty a dlouhé vyhřívání interiéru takového auta v zimě. Někteří také zmiňují vysoké náklady na opravy. kdo má pravdu? Jako obvykle - každý trochu...
Na dlouhé vzdálenosti
Určitě je potřeba si nákup dieselu dobře rozmyslet. Toto auto je skvělé pro někoho, kdo hodně cestuje. Horší to bude na krátké vzdálenosti ve městě. Zejména moderní diesely takové vykořisťování nemají rády. Z dlouhodobého hlediska to může vést k nákladným poruchám. Pokud jsme se však rozhodli pro koupi dieselu, na co bychom měli při prohlídce takového vozu pamatovat?
Rychlonabíječka
Samozřejmě ne každý diesel má turbo. Aktuálně je však již standardem a i když hledáme více let staré auto, bude mít na 90 procent turbodmychadlo. Existuje pár výjimek a týkají se především užitkových vozů. S turbodmychadlem je samozřejmě zábava jezdit a auto má lepší výkon. Toto je však součást, která může selhat nebo se jednoduše opotřebovat. Démonizovat turbodmychadla nemá smysl, protože v dnešní době už oprava, regenerace nebo dokonce výměna takového prvku nestojí tolik jako před lety. Vyplatí se však zkontrolovat stav turba, abychom věděli, zda si máme připravit peníze na výměnu (případně jednat o ceně s prodejcem). Příznaky opotřebení jsou: úniky oleje ze sacího systému, hlasitá práce (sípání), škubání a nerovnoměrný nárůst výkonu při silném sešlápnutí plynu.
Filtr pevných částic
Ne každý diesel má filtr pevných částic, nazývaný DPF nebo FAP. Bez tohoto prvku je snazší získat „empyém“ než bez turbodmychadla. Má cenu takové auto hledat? Ano, protože takový filtr se během městského provozu snadno ucpe a výměna tohoto prvku je nákladná - může to stát několik tisíc korun. Někdy pomůže použití čističe DPF. Některé filtry potřebují speciální kapalinu, aby vůbec fungovaly. Pokud byl tedy daný motor dostupný ve verzi s filtrem nebo bez filtru, je lepší hledat variantu bez tohoto prvku (pro kontrolu v konkrétní kopii je nejlepší dekódovat VIN číslo). Pokud však není na výběr a filtr je přítomen, zeptejme se prodejce, zda jezdil hlavně po městě nebo po silnici. Vyhýbejme se také autům s uříznutým filtrem – je to v rozporu se zákonem a zřejmě brzy přijdou předpisy, které majitelům takových aut hodně zkomplikují život.
Dvouhmotový setrvačník
Takzvaná „dvouhmotnost“ je přítomna u většiny moderních dieselů, zvláště pokud se bavíme o silnějších motorech. V městských autech se sice nevyskytuje, ale ve střední třídě je už delší dobu. Zvyšuje plynulost rozjezdu a jízdy, ale je poměrně nákladná na výměnu. Mezi příznaky opotřebení patří vibrace při volnoběhu, hluk (broušení) při startování a vypínání motoru, potíže při řazení, tažení spojkového pedálu, škubání při pomalé rychlosti a klepání při rozjezdu. Tyto příznaky se samozřejmě nemusí vyskytovat všechny dohromady, mohou se objevit i jednotlivě.
Dvouhmotový setrvačník se vyměňuje společně se spojkou. Někteří jej nahrazují jednodušším a levnějším tzv. tuhým kolem, ale smysl takového postupu je diskutabilní – komfort jízdy trpí zejména v nízkých rychlostech. Mezi doporučené výrobce „dvouhmoty“ patří LUK, Sachs a Valeo.
Vstřikovací systém
Existují různé typy vstřikovacího systému – piezoelektrické vstřikovače common rail, vstřikovací čerpadlo a další řešení. Všechny mají své výhody a nevýhody, ale obecně platí, že čím novější motor, tím dražší je jeho údržba. Starší vstřikovače lze regenerovat, ty nejmodernější - raději ne a zbývá drahá výměna. Jak rozpoznat poruchu injekcí? Dovede nás k tomu: vibrace a zpoždění startování motoru, ztráta výkonu, černý kouř z výfuku.
Co ještě stojí za to vyzkoušet?
Hledejme úniky oleje v motorovém prostoru. Zeptejme se, jak často prodejce měnil olej. Ptejme se také, kde tankoval nejčastěji – zejména moderní diesely jsou na kvalitu paliva velmi citlivé. Při koupi dieselu se vyplatí uvědomit si náklady na údržbu většiny motorů tohoto typu, ale dobře udržovaný diesel se vám odvděčí nízkou spotřebou paliva a příjemným řízením.