Jak vyměnit zapalovací svíčky?
Zapalovací svíčky jsou jedním z nejdůležitějších provozních prvků benzínových motorů. Jsou důležitou, konečnou součástí zapalovacího systému. Jak vyměnit zapalovací svíčky v autě sami? Co bude potřeba k výměně zapalovacích svíček? Jak vybrat zapalovací svíčky do auta? Jaké jsou příznaky selhání zapalovací svíčky?
Zapalovací svíčky jsou určeny k zapálení směsi benzínu a vzduchu ve válcích benzínových motorů. To je možné díky skutečnosti, že na zapalovací svíčky je směrován vysokonapěťový impuls, generovaný zapalovací cívkou nebo cívkami. Standardem je jedna zapalovací svíčka na válec. Existují však výjimky, jako jsou motory Twin Spark používané v Alfě Romeo, kde jsou použity dvě zapalovací svíčky na válec.
Existuje několik řešení:
- Každá zapalovací svíčka je připojena zapalovacím kabelem (vysokonapěťový kabel) ke krytu zapalovacího zařízení. V kopuli se otáčí rozdělovací palec poháněný vačkovým hřídelem, který rozděluje impuls z jediné cívky elektromagnetu na jednotlivé zapalovací svíčky.
- Nad každou zapalovací svíčkou je jediná cívka, elektronicky řízená.
- Nad dvěma zapalovacími svíčkami je dvojitá zapalovací cívka, elektronicky řízená.
- Nad čtyřmi svíčkami je jediná, elektronicky řízená čtyřnásobná zapalovací cívka.
- Způsob výměny svíček závisí na tom, jak je v daném voze zabudován systém zapalování.
Jak se konstruuje zapalovací svíčka? Skládá se z:
- připojovací kolík - je k němu připojen konec zapalovacího kabelu nebo vysokonapěťová přípojka zapalovací cívky;
- keramický izolátor;
- kovové pouzdro se závitem;
- středová elektroda (vychází ze středu svíčky);
- zemnící elektroda (charakteristický oblouk ve spodní části zapalovací svíčky).
- Proud je přiváděn do připojovacího kolíku. Mezi elektrodami zapalovací svíčky přeskočí elektrická jiskra, která zapálí směs paliva a vzduchu.
Jak často by se měly měnit zapalovací svíčky?
Výrobce vozu v servisních doporučeních informuje, jak často by se měly svíčky v daném voze vyměňovat. Obvykle každých 40 nebo 60 tisíc. km najeto, někdy, pokud jsou to iridiové špunty, i každých 90tis. najetých kilometrů. Samozřejmě častěji neuškodí. Nebo spíše pomůže. V případě aut na LPG je nutné používat speciální svíčky (určené na LPG) a velmi často je vyměňovat – klidně i každých 10 000 km. najetých kilometrů.
Dobrá, značková zapalovací svíčka stojí v průměru cca 10 PLN/ks. u starších motorů i cca 60 PLN/ks. v případě nových benzinových motorů konstruovaných v souladu s principy downsizingu.
Již několik let se používají bezúdržbové zapalovací svíčky - není třeba upravovat mezeru mezi elektrodami.
Nadměrné používání zapalovacích svíček způsobí jejich selhání. Mezi příznaky poškození zapalovací svíčky patří škubání motoru, problémy s jeho startováním a také silný kouř z výfukového potrubí. Ke zrychlenému opotřebení svíček dochází při použití nekvalitního paliva nebo při pohonu motoru LPG.
Co potřebujete k výměně zapalovacích svíček sami?
- Sada zapalovacích svíček, vybraná v souladu s doporučeními výrobce. Nikdy se nevymění jedna svíčka, ale všechny.
- Měděný tuk, vysoká teplota.
- Klíč na svíčky odpovídajícího průměru a délky (vše záleží na umístění svíčky v hlavě motoru - u některých aut jsou svíčky dobře dostupné, u jiných jsou schované dost hluboko a je potřeba hodně dlouhý klíč) . Na zapalovací svíčky ukryté hluboko v hlavě se používá nástrčný klíč a na snadno přístupné kloubový klíč.
- Sada základních nástrojů.
- Navíc – momentový klíč (není nutný).
Utahovací moment svíčky - automobilky v manuálech uvádějí, jakým momentem se mají svíčky utahovat (např. 28 Nm - jako na obrázku) a k tomu slouží momentový klíč. Po nastavení příslušné hodnoty na něm se svíčka utahuje, dokud se neozve charakteristické cvaknutí. Pozornost! Jakmile uslyšíte cvaknutí, přestaňte klíčkem pohybovat, protože můžete svíčku otočit.
Existuje další řešení. Na obalu zapalovacích svíček jsou informace, jak svíčky utáhnout bez momentového klíče. V případě svíček určených pro našeho průvodce je to 90 stupňů. O čem to je? Zapalovací svíčku co nejvíce utáhněte prsty. Poté pomocí klíče na zapalovací svíčky udělejte další ¼ otáčky (tj. o 90 stupňů).
Příliš malé utažení zapalovacích svíček způsobí profouknutí, příliš utažení - může způsobit kroucení zapalovací svíčky. Jedná se o vážný problém, který vyžaduje pomoc odborníka, který (pokud je to možné) bude schopen odšroubovat zkroucenou zátku.
Co je třeba vzít v úvahu při výměně zapalovacích svíček?
- Nesmíte nic nutit.
- Se svíčkami zacházejte opatrně - pád může prasknout izolátor a svíčka bude vhodná k likvidaci.
- Doporučuje se udržovat v čistotě, aby se po vyjmutí svíčky nedostaly do spalovacích prostor žádné nečistoty.
- V první řadě dávejte pozor na závit zapalovací svíčky, abyste jej nepřekroutili. Zapalovací svíčka by se měla snadno zašroubovat.
- U vozů s elektronicky řízenými zapalovacími cívkami dávejte pozor na jemné (nízkonapěťové) propojovací vodiče, které se při vytahování snadno poškodí. Pochoutka je vysoce doporučena.
- V motorovém prostoru je řada ostrých hran, které se mohou pořezat, a také mnoho elektrických vodičů, které lze přerušit. Doporučuje se opatrnost.
Jak vyměnit zapalovací svíčky v autě sami?
Postup výměny zapalovací svíčky krok za krokem.
Auto postavíme na bezpečné a rovné místo, zatáhneme ruční brzdu.
Vypneme motor.
Motor auta musí být studený! Po vypnutí motoru počkáme minimálně 20 minut, aby vychladl.
Zvedněte kapotu, odpojte svorky baterie.
U vozů s jednou válcovou zapalovací cívkou
- Najděte zapalovací kabely (vysokonapěťové kabely) vedoucí od víčka zapalovače ke každé zapalovací svíčce.
- Kontrolujeme, jak vypadá přístup ke svíčkám. U některých aut je to jednodušší a není potřeba demontovat žádné prvky. V ostatních je třeba odšroubovat horní kryt motoru, vyrobený z plastu (s logem výrobce). Je to snadné, stačí odšroubovat dvě nebo tři matice. U vozu, ve kterém jsme výměnu prováděli, bylo nutné demontovat vzduchový filtr umístěný nad motorem spolu se sáním. To vyžadovalo odšroubování čtyř šroubů pomocí šroubováku. Každý z nich byl označen pořadovým číslem.
- Po přístupu ke svíčkám začneme první svíčkou zleva. Uchopte konektor zapalovacího kabelu a jemně jej vytáhněte nahoru. Odložte šňůru stranou.
- Vezmeme klíč od zapalovacích svíček. Položíme tak, aby svíčka byla v jejím středu. Konec klíče musí být na závitu zapalovací svíčky. Vyšroubujeme zapalovací svíčku proti směru hodinových ručiček. V našem případě jsme použili dlouhý nástrčný klíč, kombinovaný s tzv chrastit. Nejprve jsme správně nasadili hasák na svíčku a poté připojili na chrastítko.
- Vyjměte použitou zapalovací svíčku a odložte ji stranou.
- Bereme novou zapalovací svíčku. Namažte jeho závit vysokoteplotním mazivem. Zabrání spálení zapalovacích svíček a usnadní jejich budoucí demontáž.
- Vložte novou zapalovací svíčku do objímky v hlavě válce. Utáhněte jej prsty nebo klíčem, ale jemně, s citem. Zapalovací svíčka by se měla snadno zašroubovat. Utáhněte, dokud neucítíte odpor.
- Utáhněte zapalovací svíčku na moment předepsaný výrobcem. Pokud máme momentový klíč, nastavíme na něm příslušný moment. Pokud ne, použijte běžný klíč na zapalovací svíčky a proveďte otočení doporučené výrobcem zapalovacích svíček (v našem případě - ¼ otáčky - 90 stupňů).
- Nasaďte odpojený konec zapalovacího kabelu na zapalovací svíčku a jemně na něj zatlačte.
- Přejdeme k další zapalovací svíčce.
Neodpojujte všechny vodiče zapalování najednou, protože bychom mohli zaměnit pořadí jejich montáže. To způsobí problémy s motorem.
Ve vozech s motory, které používají jednoduché, dvojité a čtyřnásobné cívky, elektronicky řízené
- Odpojíme baterii.
- Demontujte horní kryt motoru.
- Odpojte zástrčky nízkonapěťových vodičů připojených k jednoduchým, dvojitým nebo čtyřnásobným cívkám.
- Demontujeme můstek (v případě potřeby), kterým jsou vedeny nízkonapěťové vodiče a zástrčky. Připevňuje se dvěma nebo třemi šrouby.
- Odšroubujte šrouby zajišťující zapalovací cívky - v případě jednotlivých cívek je to jeden šroub na cívku. Pro dvojité a čtyřnásobné - od dvou do šesti šroubů.
- Šrouby zajišťující cívky zajistíme proti ztrátě.
- Uchopte cívky nahoře a jemně je vytáhněte nahoru. Po vyjmutí je dejte stranou.
- Vezmeme klíč od zapalovacích svíček. Položíme tak, aby svíčka byla v jejím středu. Konec klíče musí být na závitu zapalovací svíčky. Vyšroubujeme zapalovací svíčku proti směru hodinových ručiček.
- Vyjměte použitou zapalovací svíčku a odložte ji stranou.
- Bereme novou zapalovací svíčku. Namažte jeho závit vysokoteplotním mazivem. Zabrání spálení zapalovacích svíček a usnadní jejich budoucí demontáž.
- Vložte novou zapalovací svíčku do objímky v hlavě válce. Utáhněte jej prsty nebo klíčem, ale jemně, s citem. Zapalovací svíčka by se měla snadno zašroubovat. Násilné zašroubování poškodí závit nebo zkroutí zapalovací svíčku.Utahujte, dokud neucítíte odpor.
- Utáhněte zapalovací svíčku na moment předepsaný výrobcem. Pokud máme momentový klíč, nastavíme na něm příslušný moment. Pokud ne, běžným klíčem na svíčky udělejte otáčky doporučené výrobcem svíček (v našem případě - 120 stupňů, tedy 1/3 otáčky).
- Cívky umístíme nad svíčky. Jemně je zatlačte dolů tak, aby jejich vysokonapěťové přípojky byly přímo nad stopkami zástrčky. Může být slyšet slabé cvaknutí.
- Cívky přišroubujeme šrouby. Ne příliš těžké! Kryty cívek jsou vyrobeny z plastu. Jejich přílišné utažení způsobí jejich prasknutí a nevratné poškození.
- Přišroubujte můstek s konektory (pokud byl a demontovali jsme ho).
- Zástrčky zapojíme do nízkonapěťových zásuvek zapalovacích cívek.
- Namontujeme kryt motoru.
Dále v obou případech:
Připojte svorky baterie.
Nastartujeme motor. Na volnoběh by měl fungovat cca 3 minuty – jedná se o tzv. zahřívání zapalovacích svíček.
Staré svíčky se vrací do sběrny elektroodpadu.
Tímto způsobem jsme provedli jednu z nejdůležitějších a nejzákladnějších činností údržby u vozu s benzínovým motorem - vyměnili jsme zapalovací svíčky!