Hlavní stránka Blog Novinky Jak správně používat klimatizaci? Samoobsluha, princip činnosti, údržba

Jak správně používat klimatizaci? Samoobsluha, princip činnosti, údržba

23. 01. 2023
|
Kategorie Novinky
Autoklimatizace způsobila revoluci v cestování. Právě díky ní můžeme v autě udržovat požadovanou teplotu – v létě i v zimě se nám nezamlžují okna a jízda je mnohem pohodlnější. Jak správně používat klimatizaci? Jak se o něj starat? Jak si udělat servis klimatizace sami?

Mnoho lidí si stěžuje na klimatizaci v autech. A protože příliš chladí, protože způsobuje bolesti dutin a nachlazení. Nebo zapáchá. Pravdou je, že klimatizaci se musíte naučit používat. Jaká pravidla je třeba dodržovat?

Jak správně používat klimatizaci?
Rozumně. Mnoho lidí to občas používá, protože se poté cítí špatně. Inu, klimatizace se ráda používá co nejčastěji. Díky tomu zajistíme jeho optimální mazání. Klimatizace se nejrychleji porouchá, když ji nepoužíváme. Mnoho jeho částí vyžaduje pravidelné mazání, které zaručí pouze provoz zařízení.

Nezapomeňte také nepřetěžovat systém klimatizace. Po nastoupení do vozu a nastartování motoru jej hned nestartujte, a pokud ano, nenastavujte jej na maximální chlazení ani topení. To výrazně zkracuje jeho životnost. Zkusme to s rozdílem teplot uvnitř a vně auta nepřehánět. Kromě toho se vyhněte nasměrování proudu vzduchu na sebe. Chladivý vánek na tváři v horkém dni nebo horký vánek, když venku mrzne, se zdá jako fantastický nápad. Je to ale jednoduchá cesta k nachlazení, sinusitidě, suchu v nose, artritidě nebo zánětu svalů. A také nepříjemné vysušení pokožky obličeje (zejména v zimě).

Důležité je asi 5 minut před koncem jízdy vypnout klimatizaci. Pokud to uděláme se zastaveným autem a vypnutým motorem, výparník bude stále studený, ale tento chlad nebude zachycován chladivem, bude promarněn. Navíc studený výparník v kontaktu se vzduchem zvlhne. Část vlhkosti zůstane v systému, což přispěje k rychlejšímu opotřebení klimatizačních mechanismů.

Při používání klimatizace vyvstává další nesmírně důležitá otázka – uzavřený nebo otevřený okruh? Uzavřený okruh se vyplatí zapnout, když máme velmi velký teplotní rozdíl mezi interiérem a vnějškem auta nebo když chceme tento rozdíl rychle vyrovnat. Předpokládejme, že nasedneme do auta v horkém dni. Po přestěhování zapněte klimatizaci. Odebírá teplý vzduch zvenčí, ochlazuje ho a pumpuje dovnitř. Pokud jednou vezme ochlazený vzduch z vnitřku auta, bude to jednodušší a celý proces rychlejší. Na druhou stranu v zimě uzavřený okruh hodně pomůže při vysoušení interiéru auta. Samozřejmě na delší cesty je lepší nespoléhat se jen na recirkulaci a pustit dovnitř trochu čerstvého vzduchu. Nejlepší je to udělat, když již bylo dosaženo optimální vnitřní teploty.

Jak používat klimatizaci v létě?
Při vysokých teplotách je nejlepší začít s otevřenými okny, vyvětrat auto a teprve poté zavřít okna a zapnout klimatizaci. A ne hned pro maximální ochlazení, je lepší postupně snižovat teplotu na pro nás nejvhodnější. Začneme cca ¼, kdy máme jen knoflík, nebo rozdílem cca 5°C, kdy můžeme nastavit požadovanou teplotu chlazení. Vyhneme se tak přetěžování systému a prodloužíme jeho životnost. Pár minut před koncem cesty vypněte klimatizaci a otevřete okna. Díky tomu si zvykneme na venkovní teplotu a vyhneme se šokům. Při opuštění vozu by měl být teplotní rozdíl cca 5°C.

Při letních výletech se snažte udržovat teplotní rozdíl mezi vnitřkem auta a jeho okolím maximálně 8-9°C. Bude to zdravé jak pro nás, tak pro klimatizaci.

Jak používat klimatizaci v zimě?
Za prvé, nezapomeňte ji vůbec používat. Mnoho lidí v zimě zapíná pouze topení a ignoruje existenci klimatizace. To je chyba. Za prvé, klimatizace, která často funguje, funguje lépe a déle. Za druhé, klimatizace vzduch nejen ochlazuje nebo topí, ale také vysušuje. Díky tomu se nám v zimě budou okna méně často zapařovat a uvnitř se nezačnou rozvíjet případné mikroorganismy, které mají obvykle rády vlhké prostředí.

V zimě pro nás může být trochu náročnější udržet malý teplotní rozdíl mezi interiérem auta a jeho okolím. Když venku mrzne, je nepravděpodobné, že bychom uvnitř chtěli 5 nebo 10 °C. Snažme se však interiér nepřehřívat. Horko může řidiče uvolnit a příliš uspávat, zatímco horko je jednoduše unaví.

V tomto ročním období také pamatujme na to, abychom hned po nástupu do vozu nezapínali topení na maximum. Jistě, někdy chceme, aby se sklo rozmrzlo, ale je lepší počkat o minutu nebo dvě déle, než riskovat, že se rozbije. Nejlepší je postupně zvyšovat topný výkon, aby nedošlo k potížím a přetížení systému.

Servis klimatizace – co je potřeba dělat a jak často?
Některé činnosti servisu vzduchotechniky si můžeme udělat sami, některé vyžadují zásah specialistů. Nejméně jednou ročně – nejlépe však každých 6 měsíců – je třeba vyměnit kabinový filtr. Je to jednoduchá operace, můžete to udělat sami. Kabinový filtr je obvykle umístěn v blízkosti odkládací schránky na straně spolujezdce nebo v motorovém prostoru poblíž jímky. Obecně platí, že demontáž a výměna jsou snadné a nevyžadují žádné specializované dovednosti nebo vybavení. Stejné je to se vzduchovým filtrem – stačí zvednout kapotu, odšroubovat pár šroubků, vyndat starý a vložit nový filtr. Před výměnou obou filtrů si však vyhledejte informace na fórech a příručkách. Například u některých modelů Ford je kabinový filtr umístěn pod palubní deskou, v prostoru pro nohy spolujezdce. Abyste se k tomu dostali, musíte hodně trénovat.

Při výměně kabinového filtru si můžete klimatizaci sami odmrazit a osvěžit. Nejjednodušší způsob, jak toho dosáhnout, je pomocí některého z mnoha přípravků dostupných na trhu. Sada na čištění klimatizace se skládá z rozprašovače s pěnou a hadičky. Celé to spojíme a hadičkou pustíme přípravek co nejhlouběji do vzduchových průduchů. Poté nastartujeme motor, nastavíme klimatizaci na maximální chlazení, maximální foukání a vnitřní cirkulaci. Po 10-15 minutách vše vypneme a auto vyvětráme. Podrobné informace o dávkování naleznete vždy na obalu přípravku. Tuto operaci je nejlepší provést po odstranění starého filtru a před instalací nového.

Druhý způsob čištění klimatizace je jednodušší. Potřebujeme tzv granátové jablko. Jedná se o přípravek v jednorázovém spreji. Po stisknutí ventilu bude stříkat, dokud se lék nevyčerpá – používá se jako granát. Zmáčkneme tlačítko, nasadíme do auta se zapnutou klimatizací (úplně stejně jako při použití pěny) a zavřeme dveře.

Ještě lepší – ale také dražší – způsob čištění klimatizace je její ozonizace. Zní to vážně, ale můžete to udělat sami. Ale potřebujeme generátor ozonu. Ozón je alotrop kyslíku, ideální pro dekontaminaci například bazénů a klimatizačních systémů. Po nastartování ozonátoru v autě zapněte klimatizaci na uzavřený okruh a opusťte vůz, zavřete dveře. Čas, kdy bude klimatizace nefunkční, najdete v návodu k zařízení. Po této době stačí auto vyvětrat a problém je vyřešen. V tomto procesu se nepoužívají žádné toxické chemikálie. Ozonátor můžeme využít i doma – například k dezinfekci kuchyně nebo koupelny. Jen si připomeňme, že živé bytosti a rostliny nemohou být v ozonizované místnosti.

Zbytek údržby nechte na profesionálech. Alespoň jednou za dva roky se v dobrém závodě vyplatí udělat důkladnou kontrolu klimatizace. Její zaměstnanci zkontrolují těsnost klimatizace, odstraní plísně, ozónují ji a vymění (to se provádí jednou za několik let) chladicí kapalinu. Pamatujte, že nic takového jako „skopnutí klimatizace“ neexistuje. Pokud někdo říká, že zabije klimatizaci, je nejlepší od takové rostliny utéct. V klimatizačním systému musí být přítomno správné množství chladiva. Nesmíte „dodělat“ chladivo, aniž byste věděli, kolik v systému zbývá.

K2 Klima Fresh Blueberry, 150ml
balení 150 ml, mimořádně účinný a snadno použitelný prostředek pro osvěžující vůni z klimatizace https://www.mroauto.cz/cs/hledani/1/9/k222bb/cistidlo-klimatizace/k2/k222bb/7051441

K2 Čistič klimatizace – pěnový 500 ml 

Pěnový čistič klimatizace je optimální prostředek na čištění a desinfekci klimatizačních systémů všech motorových vozidel.
Nanáší se pomocí přibalené hadičky do výparníku a ventilačních otvorů kanálů klimatizace.
Účinně zabíjí plísně i bakterie, zabraňuje tvorbě plísní a čistí všechna dostupná místa ventilace od hmyzu, mastnoty a znečištění, které snižují účinnost klimatizační jednotky. https://www.mroauto.cz/cs/hledani/1/9/w100/cistidlo-klimatizace/k2/w100/1470722

OZON Maker čistič interieru  Profesionální dezinfekce vozidel i objektů.
Profesionální dezinfekce vozidel i objektů. profesionální ozonátor výrobce Magneti Marelli Zařízení pro mikrobiologickou desinfekci interiéru vozidla. OZON MAKER je zařízení, které vyrábí ozón O3, který díky svým unikátním vlastnostem odstraňuje veškeré nečistoty, které se mohou shromažďovat v kabině automobilu. Ozón ničí bakterie, viry, spory, plísně a jiné organismy. Ozón ničí znečištění chemického původu, způsobené chemickou reakcí plastů, koberců, izolací, barev a laků. Ozón zamezuj. https://www.mroauto.cz/cs/hledani/1/9/430104018045/ozon-maker-cistic-interieru/magneti-marelli/430104018045/428114