Hlavní stránka Blog Novinky Jak rozumně používat systém start-stop?

Jak rozumně používat systém start-stop?

06. 02. 2023
|
|
Kategorie Novinky
Úkolem systému start-stop instalovaného v moderních automobilech je nejen úspora paliva, ale také minimalizace emisí škodlivých složek výfukových plynů. Chvilkové znehybnění motoru při zastavení může zprvu překvapit, ale postupem času je snadné si na novou funkci zvyknout. Jak používat systém start-stop? Ověřte si, jak využít všechny výhody systému start-stop a vyhnout se běžným problémům za jízdy.

Důvodem, proč automobilky sáhly po funkci start-stop, je především snížení spotřeby paliva. Při standardizovaných testech napodobujících jízdu ve městě a mimo město umožňuje systém vypínání motoru významný dopad na emise CO2 do atmosféry, a proto dosahuje lepších výsledků v evropské emisní normě. Výhody jsou slibovány i uživatelům automobilů, kteří mohou ušetřit na palivu.

Stojí za to vědět, že při volnoběhu motor spálí zhruba od 0,5 do dokonce 1,5 litru benzínu nebo nafty za hodinu. Když systém při čekání na červenou nebo zvednutí železniční závory vypne motor, spotřeba paliva klesne na nulu. Mnoho řidičů si však stěžuje, že je tato funkce pomalá nebo zhasíná motor v nevhodných časech, což ztěžuje jízdu. Vysvětlíme, jak bezproblémově používat systém start-stop.

Poškozuje systém start-stop motor?
Největší starostí u systému start-stop je samozřejmě odolnost komponent zodpovědných za startování motoru a také samotné pohonné jednotky. Startování motoru je jedním z těch momentů, které mají největší vliv na stav dílů a motory používané na krátké vzdálenosti se opotřebovávají mnohem rychleji než ty, které se používají na dálnicích. V návodech, jak správně hasit auto, často najdete doporučení vypínat agregát až po vychladnutí turbodmychadla. Nabízí se tedy otázka: škodí systém start-stop motoru?

Názory na škodlivost systému start-stop se různí a většina názorů vychází z neoficiálních důkazů u jednotlivých modelů. Vyplatí se však vědět, že vozy vybavené funkcemi start-stop jsou speciálně přizpůsobeny většímu počtu cyklů střelby. V první řadě mají baterii AGM nebo EFB, která dobře snáší časté vysoké proudové zatížení a má zvýšenou životnost. Změněn byl i alternátor, který má často schopnost regenerovat energii při brzdění a efektivněji dobíjet baterii v nízkých otáčkách. Pod kapotou vozů se systémem start-stop nechybí ani výkonnější startér, vybavený robustnějšími ložisky, zesíleným záběrovým mechanismem a odolnou planetovou převodovkou.

Kdy se aktivuje start-stop?
Mělo by být také jasné, že systém automatického start-stop se neaktivuje v době, kdy by mohl poškodit motor. Přestože se tato funkce aktivuje automaticky po otočení klíčku ve spínací skříňce, nezačne okamžitě vypínat motor. Start-stop se aktivuje pouze tehdy, když motor dosáhne provozní teploty. Systém start-stop lze navíc deaktivovat, pokud uživatel zapne topení nebo klimatizaci a zvýší se spotřeba energie. Totéž se stane, když je baterie nedobitá.

Kdy se za jízdy aktivuje start-stop?
Ve vozech s manuální převodovkou se motor zastaví, když řidič zařadí neutrál a pustí spojku. V praxi se to nejčastěji děje na semaforu, na železničním přejezdu nebo v dopravní zácpě. Systém však nevypne motor, když řidič čeká na křižovatce, aby se zařadil do provozu, a celou dobu má nohu na spojkovém pedálu. U modelů s automatickou převodovkou je deaktivace motoru systémem start-stop ještě rychlejší. Tento systém vypne motor při zastavení vozu a silnějším sešlápnutí brzdového pedálu. Takže stojí za to cítit, když se náhodou podaří udržet plynulou jízdu.

Jak nastartovat auto na start-stop?
Pro řidiče, kteří dosud neřídili vůz se systémem start-stop, může být první jízda stresující. Zhasnutí motoru při rozjezdu okamžitě připomene poruchu nebo zhasnutí motoru. Ovládání vozu s funkcí start-stop je naštěstí velmi snadné. Motor se spustí automaticky, když uvolníte brzdu (automatické) nebo stisknete spojku (manuální). U většiny modelů se to děje tak rychle a hladce, že se to stává téměř nepostřehnutelné. Nemusíte tedy přemýšlet, jak nastartovat auto na start-stop – systém udělá vše za vás.

Jak používat systém start-stop?
Snímání okamžiku, kdy je aktivován start-stop, je klíčem k efektivní a dynamické jízdě. Abyste mohli využít výhod systému, který vám umožní ušetřit několik stovek zlotých ročně na palivu, musíte se naučit, jak to funguje. Pokud dokážete předvídat, kdy se systém spustí a kdy naběhne motor, budete mít nad svým vozem nejlepší kontrolu. Ne vždy je výhodné motor znehybnit. Pokud zhasne doslova na vteřinu, úspora je nulová, zvyšuje se opotřebení startéru, baterie i samotného motoru.

Největší úsporu lze samozřejmě získat při jízdě ve městě a právě tam se vyplatí využít funkci start-stop. Pokud se ptáte, zda je možné vypnout motor při stání v dopravní zácpě, krátká odpověď zní: ano. Dlouhé čekání v dopravních zácpách, na semaforech nebo na železničních přejezdech jsou typické situace, kdy motor na volnoběh není potřeba. Zpoždění start-stop je tak malé, že ani vícenásobné stoupání o několika metrech není problém.

Kdy deaktivovat start-stop?
Je však nutné zmínit i druhou stranu mince, tedy situace, kdy je zásah start-stop zbytečný a dokonce nebezpečný. V některých jízdních scénářích bude systém imobilizace motoru pouze překážet a obtěžovat a v extrémních případech zabrání manévru. Start-stop systém lze naštěstí jednoduše deaktivovat pomocí tlačítka s písmenem A a šipkou v podobě kruhu.

Mnoho řidičů systém deaktivuje ve stresových situacích, například v hustém provozu, na rušných křižovatkách, na železničních přejezdech nebo při zařazování do provozu. Díky tomu se vám motor nezasekne, když je volná cesta a chcete se dynamicky pohybovat. Vypnutí funkce se také vyplatí, když je jízda v dopravní zácpě velmi trhavá a vyžaduje časté zásahy. Někdy o šanci zapojit se do provozu nebo přejít křižovatku rozhodují zlomky sekundy.

Pokud se vám naopak start-stop systém nelíbí, nevidíte výhody jeho používání a nechcete, aby se motor vypínal, stačí stisknout deaktivační tlačítko pokaždé, když začnete svou cestu. Bohužel trvale deaktivovat funkci start-stop je nemožné nebo alespoň velmi obtížné.
 
Autor článku
MROAUTO.CZ AUTODÍLY
Mroauto.cz je český obchod s autodíly. Obsah Blogu vychází ze zkušenosti automechaniků a zákazníků e-shopu a ze znalostí expertů a odborných prodejců autodílů. Nepřesnosti nebo dotazy směřujte na info@mroauto.cz