Hlavní stránka Blog Novinky Jak funguje setrvačník ?

Jak funguje setrvačník ?

20. 01. 2023
|
Kategorie Novinky
Setrvačník

Dvouhmotný setrvačník zabraňuje přenosu silných vibrací od pohonné jednotky na převodovku. Setrvačník tlumí vibrace vzniklé při řazení a má tudíž velký vliv na životnost převodovky.
Jeho úkolem je zlepšít komfort jízdy i z pohledu řidiče.



Dvouhmotný setrvačník je konstrukčně složitější než jednohmota

Předejít jeho poškození moc nepůjde,ale jeho životnost můžete alespoň prodloužit, opotřebení závisí na stylu jízdy. Problematické jsou už zmiňované rázy vzniklé při řazení. S pedálem  je vhodné zacházet s citem a určitou lehkostí
Při stání v prudkém kopci se doporučuje použít parkovací brzdu, jedná se o jakousi prevenci ,když ji nepoužijete, váha celého vozu tlačí přes převodovku na pružné členy setrvačníku a tím je nadměrně namáhá.

Životnost setrvačníku také snižuje podtáčení motoru, tedy jízda v nízkých otáčkách. Logicky tedy dochází k rychlejšímu opotřebování dvouhmoty u automobilů, které jezdí převážně v městském provozu,a také u vozů, jejichž majitelé preferují, řekněme „sportovnější jízdy“
,a s ním spojené „sportovní rychlé“ řazení.

Jak dlouho mi setrvačník může vydržet?

Vše záleží na stylu jízdy,dvouhmotový setrvačník vydrží 100, ale klidně i 300 tisíc najetých kilometrů.
Opotřebený nebo jakkoliv poškozený setrvačník se vyznačuje typickým klepotem, který se ozývá ze spodní
části pohonné jednotky , kdy nezahřáte auto necháte běžet na volnoběh.
I neznalý člověk může tyto zvuky snadno slyšet.
Tak jako tak by ale vaše další cesta měla směřovat do servisu.
Odkládáním výměny může dojít k tomu,že vás vozidlo nechá na u krajnice.
V extrémním případě pak riskujete zničenou skříň převodovky.
Výměna dvouhmotového setrvačníku by se měla provádět společně s výměnou kompletní spojkové sady.
Tak či tak musí skřín převodovky dolů.
Lamela spojky pak navíc přímo dosedá na setrvačník,a obě plochy se pak vzájemně správně obrušují.


Dvouhmota nebo jednohmota?

Výměna dvouhmotového setrvačníku není levná záležitost.
Majitelé tak hledájí způsoby, jak ušetřit.
Jedním z nich je přestavba dvouhmotového setrvačníku na jednoduchý setrvačník.
Cenový rozdíl mezi přestavbou a výměnou dvouhmoty dnes není tak velká.
Klasický jednoduchý setrvačník tolik netlumí vibrace, což je jedna z hlavních funkcí dvouhmoty.
Přestavba tak ve finále může skončit až poškozením převodovky.
Není však podmínkou,že se automaticky převodovka rozsype jen dochází k větším vibracím,
které se přenášejí na převodovku.