Hlavní stránka Blog Novinky 12 důvodů zvýšené spotřeby paliva automobilu

12 důvodů zvýšené spotřeby paliva automobilu

07. 02. 2023
|
|
Kategorie Novinky
Náhlé zvýšení spotřeby paliva nemusí vždy znamenat změnu stylu jízdy. Často jsou zodpovědní za menší či větší nedostatky související s vozem. Na jaké komponenty se vyplatí koukat, když palivoměr klesá rychleji než obvykle? Zde je 12 podezřelých, ze kterých by se mohla stát spíše chuť na benzín nebo naftu.

Co je zodpovědné za spalování v autě? Oproti zdání nezáleží jen na objemu motoru nebo dodržování pravidel ekologické jízdy. Na množství spotřebovaného benzínu nebo nafty má velký vliv samotný stav vozu. Některé chyby a nedostatky mohou výrazně zvýšit chuť na palivo, a to i o několik desítek procent. Druhým faktorem je nepředvídaný odpor, který vzniká při nesprávném používání vozu. Sledování měřiče spotřeby paliva vám umožní odhalit nesrovnalosti i na tak zdánlivě nesouvisejících místech, jako je zavěšení nebo brzdový systém vozidla.

Co zvyšuje spotřebu paliva v autě?
Jak známo, sliby výrobce ohledně úrovně spotřeby paliva poměrně často přecházejí z reality. Někteří výsledky podhodnocují i ​​o několik desítek procent. Prohlášení výrobců vycházejí z měření v souladu s normou WLTP, která vstoupila v platnost v roce 2018, ale stále neumožňuje zohlednit všechny faktory. Co ovlivňuje skutečnou spotřebu paliva? Zde je 12 věcí, které mohou být zodpovědné za zvýšení spotřeby paliva.

1. Změna stylu jízdy
Proč začalo auto více kouřit? První, co vás napadne, je změna stylu jízdy. Někdy je těžké si toho všimnout, protože nikdo nepřemýšlí o tom, jak silně sešlápne plynový pedál a do jakých otáček motor zrychluje. Pokud však máte v poslední době méně času, častěji odcházíte do práce na poslední chvíli a snažíte se vynahradit pozdní dojíždění, není nárůst spotřeby paliva překvapivý. Nedostatek plynulé jízdy je jedním z faktorů, které mají největší vliv na spotřebu paliva.

Důvodem, proč auto vykazuje větší chuť na benzin či olej, je i změna denní trasy. Stěhování z předměstí či venkova do velkého města je spojeno s častějším ježděním v zácpách, a tak lze jen těžko očekávat, že auto bude tolik hořet. Zajímavé je, že opačná situace může platit u silně namáhaných tříválcových přeplňovaných motorů. V městských podmínkách tyto jednotky spalují málo, ale na dálnicích rapidně zvyšují poptávku po palivu.

2. Nízký tlak v pneumatikách
Prozaickým důvodem zvýšené spotřeby paliva je příliš nízký tlak v pneumatikách. Rozdíl je patrný, protože dodatečný valivý odpor může zvýšit spotřebu paliva až o 20 %. Změna tlaku nemusí být moc velká - stačí rozdíl cca 0,2-0,5 bar, aby se výsledky spalování změnily. Vyplatí se proto pravidelně měřit tlak v pneumatice a hustit ji kompresorem, zejména po poklesu teploty. Při nákupu nové sady pneumatik věnujte pozornost spotřebě paliva. Příčinou zvýšené spotřeby paliva může být také nesprávná geometrie odpružení, která vytváří neočekávaný odpor pneumatiky.

3. Poškozená lambda sonda nebo znečištěný průtokoměr
Náhlé zvýšení spotřeby paliva je známkou toho, že se vyplatí zkontrolovat činnost průtokoměru a lambda sondy. Oba prvky se podílejí na volbě stechiometrického poměru směsi vzduch-palivo. To je koncentrace, která zaručuje úplné spálení paliva. Znečištění platinového drátu průtokoměru nebo vyhoření lambda sondy umístěné ve výfukovém systému může narušit čtení čidel. Výsledkem je, že počítač ECU není schopen dávkovat palivo přesným způsobem. Porucha lambda sondy může zvýšit spotřebu paliva až o 50 %.

4. Opotřebované vstřikovače
Vyšší než obvyklá spotřeba paliva v autě může být způsobena opotřebovanými vstřikovači. To platí zejména pro vznětové motory, kde je přesnost dávkování paliva mimořádně důležitá. Efekt tzv nalévání vstřiků, tedy podávání příliš velkého množství paliva, je černý mrak vycházející z výfuku při akceleraci. Mezi další příznaky poruchy injektoru patří: drsnost motoru v neutrálu, zhasínání motoru a zápach paliva vycházející z pod kapoty.

5. Zadřené brzdy
Pokud na jaře vzroste potřeba paliva, vyplatí se zkontrolovat stav brzdového systému. Právě po zimě se nejčastěji objevuje problém se zadřenými brzdovými třmeny. Pokud se píst brzdy zcela nezasune a destička nadále tlačí na kotouč, ztráta energie může být velmi vysoká. Ještě horší je, že tato závada může vést k přehřátí brzd. V černém scénáři to může vést k zablokování kola během jízdy. Podobná hrozba existuje v případě zadření ložiska kola.

6. Dodatečný odpor vzduchu
Nejvíce podceňovaným faktorem ovlivňujícím spotřebu paliva je odpor vzduchu. Dokonce i otevřená okna mohou zvýšit úroveň spalování o několik procent. Ještě větší rozdíl zaznamenáte, když na střechu namontujete nosič, střešní box nebo kolo. Odpor vzduchu roste exponenciálně s rychlostí vozu, takže nejvyšší nárůst spotřeby zaznamenáte na dálnici nebo rychlostní silnici.

7. Zapnutá klimatizace auta
Výhody jízdy se zapnutou klimatizací jsou zřejmé, ale je třeba připomenout i její nevýhody. Oproti zdání jde o zařízení s vysokou spotřebou energie, která se v autech samozřejmě vyrábí z paliva. Použití klimatizace může zvýšit spotřebu paliva až o 12 % a čím menší auto a motor, tím větší rozdíl. Jak snížit spotřebu paliva? Než vyrazíte na silnici, je dobré si interiér předchladit. Stačí otevřít okna a vyfouknout horký vzduch a zátěž klimatizace těsně po vzletu bude menší.

8. Odladění LPG systému
Co může znamenat vysoká spotřeba LPG? Důvody mohou být různé, ale nejprve je potřeba se ujistit, že auto správně funguje na benzín. Nižší spotřeba benzínu než plynu je samozřejmě normální, ale velké rozdíly svědčí o závadě v instalaci. Může za to poškození reduktoru nebo vstřikovačů, ale také rozladění systému LPG, které vede k jízdě na příliš bohatou nebo chudou směs. V druhém případě se počítač pokusí nedostatek paliva kompenzovat delší dobou vstřiku, což také zvýší spotřebu paliva.

9. Příliš viskózní olej
Může olej zvýšit chuť na palivo? Jak se ukazuje, vliv motorového oleje na spalování benzínu či oleje je zejména v zimním období značný. Olej s vysokou viskozitou poskytuje dodatečnou odolnost systému klika-píst, což se promítá do lepších výsledků spalování. Podobné účinky má i jízda na silně spotřebovaný olej, který může vést až k zadření motoru. Nepřirozeně vysoká spotřeba paliva se týká zejména motorů, které byly nality tzv motorový lékař, tedy přípravek zabraňující netěsnosti, silně zahušťující olej. Hustý a lepkavý kal při mrazech také znesnadní startování motoru.

10. Jízda v režimu 4x4
Máte auto 4x4? Ujistěte se, že nejezdíte se zapnutým pohonem všech kol. Pohon všech čtyř kol používaný u SUV, off-roadů, crossoverů a limuzín výrazně zvyšuje spotřebu paliva. Většina aut určených pro jízdu po asfaltu je proto většinou poháněna jednou nápravou a ta druhá se v případě potřeby automaticky aktivuje. U některých modelů si ale můžete povolit možnost stálého pohonu všech čtyř kol, což se jistě projeví na spotřebě paliva.

11. Opotřebované zapalovací svíčky
Náhlé zvýšení spotřeby benzínu je známkou toho, že je třeba se podívat na zapalovací systém. Opotřebované zapalovací svíčky nejsou schopny generovat silnou jiskru, a proto může být spalování směsi vzduch-palivo neúplné. Energetické ztráty se projeví zvýšenými údaji počítadla spalování. Klasické svíčky by se měly měnit každých 30-40 tisíc km. km a ve vozech s montáží LPG - dokonce každých 15-20 tisíc km. Větší odolnost mají iridiové a platinové špunty, které jsou schopny fungovat bez poruchy i za 80-100tis. km. Pozor také na stav zapalovacích cívek a vysokonapěťových vodičů. Opotřebení těchto součástí má vliv i na spalování.

12. Rozbitý termostat
Pokud zaznamenáte ve svém voze vyšší spotřebu paliva, věnujte pozornost ukazateli teploty kapaliny. Může se stát, že motor nedosáhne provozní teploty. Tato závada je nejčastěji způsobena vadným termostatem, který neustále směřuje chladicí kapalinu do tzv. velký oběh. Nepřetržitý průtok vody chladičem zpomaluje zahřívání motoru, což je korigováno větším vstřikováním paliva do spalovacích komor. Startování motoru je okamžikem, kdy auto spotřebuje nejvíce paliva. Výměna termostatu vrátí spalování do normálu, nebo alespoň zřetelně uspává.

Který z těchto důvodů je zodpovědný za zvýšení spotřeby paliva ve vašem autě? Nebo to bylo způsobeno více faktory?


 
Autor článku
MROAUTO.CZ AUTODÍLY
Mroauto.cz je český obchod s autodíly. Obsah Blogu vychází ze zkušenosti automechaniků a zákazníků e-shopu a ze znalostí expertů a odborných prodejců autodílů. Nepřesnosti nebo dotazy směřujte na info@mroauto.cz